راستش برای بررسی دقیق شرکت دوج بهتر است کمی عقب تر برویم. سال 1850 در شهر نیلز میشیگان یک کارگاه مکانیکی وجود داشت که مکانیکی حرفه ای با مهارت بسیار موتورهای قایق ماهیگیران را تعمیر می کرد و آوازه مهارتش در شهر پیچیده بود. او کسی نبود غیر از ازکیل دوج پدربزرگ فرانسیس و هوراس دوج! فرانسیس و هوراس در کارگاه پدربزرگ مهارت های مکانیکی و ماشین کاری را یاد گرفتند و بعد برای یافتن مسیر خود به شهر دیترویت رفتند.

آن ها کار خود را با یک کارگاه تولید دوچرخه آغاز کردند دوچرخه های خاص و مقاومی که یاتاقان هایشان توسط هوراس اختراع شده بود. البته این کارگاه تولید دوچرخه با همکاری فرد دیگری به نام ایوانز بود و نامش کارگاه تولید دوچرخه دوج و ایوانز بود.

آن ها در سال 1900 این کارگاه را فروختند تا شرکت دوج اولین ردپای خود را در صنعت اتومبیل ثبت کند. این شرکت در ابتدا فقط قطعات شاسی برای شرکت­های فورد و اولدزموبیل تولید می­کرد. فورد پس از یک سفارش سنگین به دلیل بحران مالی نتوانست 5 هزار دلار طلب برادران دوج را بپردازد از این رو هوراس و فرانسیس صاحب پنجاه درصد سهام شرکت فورد شدند و تاسیسات مجزایی برای ساخت فورد مدل تی طراحی کردند.

با این حال رویای آن ها ساخت چیز دیگری بود یک اتوموبیل تمام عیار که نام دوج بر آن بدرخشد. این رویا در سال 1914 تبدیل به واقعیت شد. 

دوج مدل 30 دارای 35 اسب بخار که از فورد تی با 20 اسب بخار سریع تر بود و از سیستم انتقال قدرت لغزنده استفاده می کرد.

دوج مدل 30 بسیار مورد استقبال قرار گرفت و برادران دوج را صاحب رتبه دوم در میان شرکت های اتومبیل سازی کرد. این جایگاه تا سال 1920 نیز نزد هوراس و فرانسیس محفوظ بود اما ذات الریه شدید جان فرانسیس را گرفت و هوراس مدتی بعد در غم از دست دادن برادر بخاطر بیماری کبدی درگذشت.

همسر هوراس به ریاست شرکت درآمد اما بعلت ثابت بودن مشخصات فنی و جزییات خودرو تولیدی، رتبه دوم به رتبه هفتم تقلیل یافت. در نتیجه همسران برادران دوج تصمیم گرفتند شرکت را 146 میلیون دلار به یک گروه سرمایه گذاری مشهور بفروشند.

این شرکت در سال 1927 توسط گروه سرمایه گذاری به شرکت کرایسلر واگذار شد.

 در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت درغرب آمریکا(ایالت میشیگان) است. این شرکت از زیرمجموعه­های گروه فیات کرایسلر است.